خودرو

معرفی دیگنیتی بهمن موتور

آبان 99 | شرکت بهمن موتور با انتشار اطلاعیه‌ای در تاریخ 29 آبانماه، ضمن تکذیب خبرهای منتشر شده درباره پیش فروش دیگنیتی در فضای مجازی، اعلام کرده که تاکنون هیچ طرح فروشی از سوی این شرکت، اعلام نشده است و هرگونه اطلاع‌رسانی درباره فروش یا چگونگی شرایط فروش دیگنیتی، از طریق سایت رسمی بهمن موتور به نشانی bahman.ir انجام خواهد شد.

اگر همه چیز طبق زمان‌بندی بهمن موتور پیش برود، در سال 99 اولین کراس‌اور کوپه چینی را در بازار کشورمان خواهیم دید؛ محصولی جذاب و با طراحی متفاوت از شرکت دانگ فنگ که البته قرار است با نام جدید دیگنیتی یا DIGNITY و همچنین با لوگویی جدید، توسط بهمن موتور در ایران فروخته شود.

از آنجایی که دانگ‌فنگ از بازار ایران خداحافظی کرده، می‌توان چنین حدس زد که بهمنی‌ها از نام دیگنیتی، بعنوان برند جدیدشان استفاده خواهند کرد.

قطعی شدن تولید دیگنیتی

مهر 99 | آقای میرمنصف، معاون فروش و خدمات پس از فروش گروه بهمن، در تاریخ 1 مهرماه 99 خبر داده که تولید یک محصول جدید در گروه سواری و همچنین تولید یک محصول جدید در گروه تجاری، در این شرکت قطعی شده است.

آنطور که بهمن موتور می‌گوید، مجوزهای مربوط به تولید این خودروی جدید صادر شده و قرارداد ساخت آن نیز با طرف مقابل، نهایی و به امضا رسیده است. هم اکنون نیز بهمن موتور در حال تجهیز خطوط تولید این خودروست.


بهمن موتور، شریک جدید دانگ فنگ

بعد از توقف تدریجی همکاری دانگ فنگ با ایران خودرو بدلیل بازگشت تحریم‌ها در اواسط سال 97، خط تولید پرفروش‌ترین محصول آنها، یعنی دانگ فنگ H30 کراس نیز متوقف شد. خداحافظی این شرکت چینی از بازار ایران، آنقدر زود اتفاق افتاد که حتی سدان دانگ فنگ S30 نیز رنگ تولیدانبوه را به چشم ندید.

اما با وجود رفتن دانگ فنگ از ایران، هر از چندگاهی دوباره نامش را می‌شنیدیم؛ مثلا همین اواخر سال 98 بود که این شرکت با چندین واسطه توانست با خودروسازی فردا، قراردادی امضا کند که منجر به مونتاژ تعداد بسیار محدودی از دانگ فنگ SX6 شد. در بهار 99 نیز باخبر شدیم که آذویکو برای جبران بخشی از تعدات معوق ام‌جی 360، می‌خواهد دانگ فنگ S50 را در اواخر سال 99 به مشتریانش تحویل دهد.

در چنین شرایطی که دانگ فنگ درحال چرخیدن در بازار خودرویی کشورمان، آن هم با چراغ خاموش، است حالا خبر رسیده که این شرکت می‌خواهد با بهمن موتور نیز در سال 99 وارد همکاری شود. بهمن موتور این روزها شرایط خوبی ندارد؛ چرا که فاو (FAW) هم تولید بسترن B30 را در ایران متوقف کرده و از طرف دیگر، اوضاع تولید مزدا 3نیو هم خراب است. پس اگر این همکاری صحت داشته باشد، بهمن موتور هم می‌تواند بعد از 2 سال آشفتگی، به جایگاه با ثباتی در بازار خودرو برسد.

مشخصات فنی بهمن دیگنیتی پرایم

مانند اکثر خودروسازان چینی که صاحب چندین زیرمجموعه و برندهای مختلف هستند، دانگ فنگ نیز از سال 2003 تا به امروز، جوینت ونچری با گروه صنعتی Sokon تشکیل داده که بنام Dongfeng Sokon یا اختصارا DFSK شناخته می‌شود. شرکت DFSK یکسری از محصولاتش را تحت برند Fengguang عرضه می‌کرد که البته بعدها نام تجاری‌اش را برای ساده‌تر شدن، به Fengon تغییر داد.

کراس‌اور دیگنیتی پرایم بهمن موتور که امروز می‌خواهیم درباره آن حرف بزنیم نیز در واقع محصولی از برند «فنگون» است و چینی‌ها و حتی مشتریان بازار کره جنوبی آنرا با نام Fengon iX5 می‌شناسند. البته در برخی بازارهای صادراتی دیگر نیز iX5 با نام و نشان دانگ‌فنگ فروخته می‌شود.

دانگ فنگ iX5 محصول سال 2018 است و پلتفرم یکسانی با برادر قدیمی‌ترش، یعنی DFSK 580 دارد. البته دانگ فنگ برای طراحی iX5 مسیری کاملا متفاوت را رفته طوری که حالا با کراس‌اوری کوپه روبرو هستیم.

دیگنیتی پرایم با طول 4.68 متر، عرض 1.86 متر و ارتفاع 1.64 متر، در سگمنت کراس‌اورهای سایز متوسط جای می‌گیرد.

دیگنیتی پرایم در بازار چین فقط با موتور 1.5 لیتری توربوشارژ عرضه شده ولی این موتور، با دو خروجی مختلف در اختیار مشتریان قرار گرفته است.

در تیپ 220T این خودرو با کد موتور SFG15T، قدرت به حدود 150 اسب بخار و گشتاورش به 220 نیوتن متر می‌رسد. اما در تیپ 280T این خودرو با کد موتور HD15A، قدرت به 180 اسب بخار و گشتاور نیز به 270 نیوتن متر می‌رسد. ضمن اینکه برای هردو تیپ دیگینیتی در بازار چین، گیربکس 6 سرعته دستی و گیربکس CVT نیز قابل انتخاب خواهد بود.

آنطور که رسانه‌های خودرویی کشورمان خبر داده‌اند، دیگنیتی پرایم بهمن موتور با ضعیف‌ترین موتور توربوشارژ خود، یعنی موتور 150 اسبی به ایران می‌آید؛ اگر چنین چیزی صحت داشته باشد، دیگنیتی حداقل به لحاظ قدرت موتور، تفاوت خاصی با سایر رقبای چینی‌اش در بازار ایران ندارد.

 

این نکته را هم فراموش نکنیم که دانگ فنگ برای سال 2021، قرار است موتور قدرتمند 2.0 لیتری توربوشارژ را هم روی دیگنیتی قرار دهد؛ موتوری که با قدرت تقریبی 227 اسب بخار و گشتاور 355 نیوتن متر، دیگر جوابگوی همه نیازهای خریداران دیگنیتی پرایم در بازار چین خواهد بود.

آپشن های دیگنیتی بهمن موتور

طبق اطلاعات رسمی بهمن موتور که در اواخر آبانماه 99 منتشر شده، کراس‌اور جدید دیگنیتی قرار است با آپشن‌های زیر بدست خریداران برسد:

  • ترمز پارک برقی / اتوهلد
  • کروز کنترل
  • کنترل کشش / کنترل پایداری
  • کنترل ایستایی در سربالایی (HAC)
  • کنترل سرعت در سرازیری (HDC)
  • شیشه بالابر آتنی ترپ
  • سانروف و پانورما
  • سه حالت رانندگی (نرمال، اسپرت، زمستانی)
  • شش ایربگ
  • ایزوفیکس
  • کمربندهای پیش کشنده در جلو
  • سنسور باران
  • سنسور باد تایر
  • سنسور پارک جلو و عقب
  • دوربین عقب
  • دوربین فیلمبرداری جلو (Dash Cam)
  • دوربین 360 درجه‌ای پارک
  • فرمان چرمی به دکمه های کنترلی
  • شیشه دودی عقب
  • صندوق برقی
  • درب باک برقی
  • صندلی 6 حالته برقی راننده
  • مانیتور 10.25 اینچی لمسی
  • بلوتوث
  • نویگیشن
  • ورود بدون کلید
  • استارت دکمه‌ای
  • تنظیم برقی آینه های جانبی با گرمکن
  • چراغ ولکام روی آینه های جانبی
  • چراغ مه شکن جلو و عقب
  • چراغ دی لایت و اتو لایت
  • چراغ بدرقه
  • چراغ LED جلو و عقب
  • چراغ جلو با تنظیم اتومات ارتفاع نور
  • تهویه اتومات با دکمه های لمسی و دریچه عقب
  • شش اسپیکر
  • خروجی برق 12 ولت
  • رینگ 18 اینچ آلومینیومی

 

براساس اعلام مدیران گروه بهمن این شرکت قصد دارد به زودی جدیدی را در بازار کشورمان عرضه کند. این محصول یک شاسی‌بلند کوپه است و با توجه به امکانات رفاهی و ایمنی که در اختیار مشتریان خود قرار می‌دهد و با در نظر گرفتن بازار تشنه کشورمان پیش‌بینی می‌شود در بازار موفق عمل کند.

شاسی‌بلند جدید گروه بهمن با لوگوی دیگنیتی یا DIGNITY در بازار عرضه خواهد شد. این خودرو محصولی از برند فنگون است و چینی‌ها و حتی مشتریان بازار کره جنوبی آنرا با نام Fengon iX5 می‌شناسند.

این درحالیست که تا پیش از اعمال دور اخیر تحریم ها، گروه خودروسازی بهمن با برندهایی نظیر مزدا و هاوال یا گروه بسترن همکاری داشت که متاسفانه همگی در پی شرایط تحریمی تصمیم به ترک بازار کشور گرفتند.

دیگنیتی با طول 4.68 متر، عرض 1.86 متر و ارتفاع 1.64 متر، با وزنی در حدود 1.6 تن در زمره کراس اوورهای کامپکت قرار می گیرد.

دیگنیتی پرایم در بازار چین با یک موتور 1.5 لیتری توربو در دو تیپ 220T و 280T عرضه می‌شود. در تیپ 220T این خودرو با کد موتور SFG15T، قدرت به 148 اسب بخار و گشتاورش به 220 نیوتن متر می‌رسد. اما در تیپ 280T این خودرو با کد موتور HD15A، قدرت به 180 اسب بخار و گشتاور نیز به 270 نیوتن متر می‌رسد. ضمن اینکه برای هردو تیپ دیگنیتی در بازار چین، گیربکس 6 سرعته دستی و گیربکس CVT نیز قابل انتخاب خواهد بود. که این گیربکس قادر به شبیه سازی تعویض دنده در حالت تیپ ترونیک است.

حال مشخص شده که نسخه‌ای از دیگنیتی پرایم که در بازار کشورمان عرضه خواهد شد 220T است. در این حالت تفاوت چندانی بین این خودرو با دیگر رقبای آن در بازار کشورمان وجود ندارد. و با توجه به مشخصات می توان گفت که با کراس اووری در سطح محصولات چری تیگو 4 ، 5 یا 7 مواجه هستیم که حالا همگی با موتور 1.5 لیتری توربو 147 اسبی عرضه می شوند، طبیعتا هایما اس 7 یا جک اس 5 اتوماتیک نیز در همین رده جای میگیرند، البته هنوز بهمن موتور فهرست قیمت قطعی این خودرو را اعلام نکرده است.

مشخصات و امکانات رفاهی دیگنیتی

دیگنیتی پرایم با امکاناتی از نظر تجهیزات و آپشن های رفاهی و ایمنی بالا روانه بازار خواهد شد و دارای سانروف پانوراما، ایربگ های راننده، سرنشین و جانبی، کروز کنترل، سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک، سنسور پارک و دوربین دنده عقب، دی لایت، اتو لایت، دوربین 360 درجه، سیستم هوشمند ورود بدون کلید و استارت دکمه ای و مجموعه ای کامل از سیستم های ترمز کمکی و سیستم کنترل سرعت در سربالایی است که فهرست تکمیلی آن را می توانید در تصویر زیر مشاهده فرمایید.

البته از قرار معلوم دیگنیتی با فهرست کامل تجهیزات رفاهی راهی بازار ایران نشده است و ظاهرا چند عدد از کیسه های هوا یا سیستم هایی نظیر رادار خطی و تابلو خوان یا دوربین ثبت وقایع یا صندلی برقی شاگرد در نمونه های تحویلی بهمن موتور عرضه نمی شود.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *